صفحه اصلی مقالات مفهوم DNR در دوربین مداربسته

مفهوم DNR در دوربین مداربسته

1398/12/24 | بازدید 792

5.0 از 4 رای

مفهوم DNR در دوربین مداربسته نشان می دهد تصاویر دریافتی بدون نویز دیجیتالی  دریافت می شود و به کاربر کمک می کند وقایع را با وضوح بهتری تماشا کند. این ویژگی اما برابر هر نویز نمی تواند کاربرد داشته باشد و فقط برای برطرف کردن نویز S/N در دوربین مداربسته تعبیه شده است. نویز S/N منبع خارجی ندارد و در خود دوربین مداربسته موجود است که قبلیت DNR آن را بر طرف می کند.

DNR در کدام محصولات فروشگاه کمیران وجود دارد؟

به طور کلی چندین سال است که در تمام دوربین های مداربسته ویژگی DNR وجود دارد. در واقع تمام محصولات هایک ویژن ، هایلوک ، نگرون و نیکسون دارای این قابلیت هستند و این تکنولوژی دیجیتالی هم در فناوری HD و هم در فناوری IP کاربرد دارد. محصولات هایک ویژن که بالاترین کیفیت ممکن را در دوربین های مداربسته دارند، دارای DNR قدرتمند بوده و هرگونه پیکسل های کوچک مزاحم در تصویر را از بین می برد. محصولات هایلوک ، نگرون و نیکسون هم همین ویژگی را دارند و نمی گذارند نویزهای موجود در دوربین مداربسته مانع مشاهده تصاویر باکیفیت شود.

نویزها چه موقع در تصاویر پدید می آیند؟

پیشترها که هنوز تکنولوژی تحت شبکه در دوربین های مداربسته موجود نبود و بیشتر از دوربین های مداربسته با تکنولوژی آنالوگ استفاده می شد، معمولا هنگام کم شدن نور، نقاط ریز و کوچکی بر تصویر می افتاد و یک تصویر بی کیفیت به کاربر ارائه می شد. با پیشرفت علم و به روز شدن تکنولوژی ها، دیگر نباید نگران پایین آمدن سطح کیفیت تصاویر دوربین مداربسته باشید. در این بند به انواع نویزهای اثرگذار بر روی تصاوی دوربین مداربسته می پردازیم:

  • نویز S/N که ناشی از سیگنال الکترونیکی است و در نور کم از خود دوربین مداربسته تولید می شود
  • نویزهایی که از برخورد و تداخل الکترومغناطیسی به وجود می آید
  • نویز ناشی از آداپتور نامناسب و نواسانات برق
  • نویز ناشی از استفاده کابل های بی کیفیت، نازک و دور بودن دوربین مداربسته از دستگاه
  • نویز ناشی از استفاده BNC شل و بی کیفیت یا سیم آداپتوری نامطلوب
  • نویز ناشی از داغ شدن بیش از حد دستگاه یا دوربین مداربسته

تعریف کلی DNR

DNR که مخفف عبارت Digital Noise Reduction است و معنی لغوی آن کاهنده نویز دیجیتالی است. در واقع از مواردی که به عنوان نویز در سیستم های امنتی یاد شد فقط مورد یکم یعنی نویز S/N در برابر قابلیت DNR برطرف می شود و برای موارد دیگر باید فکر چاره دیگر کرد. در واقع اگر می خواهید تصاویرتان به دلیل بروز نویز از سیگنال های دوربین مداربسته، برفکی و بی کیفیت نباشد، می توانید روی قابلیت DNR حساب کنید.

تعریف کلی نویز S/N

نسبت سیگنال به نویز همان S/N است. در واقع هر چه سیگنال بیشتر باشد، میزان نویز ایجاد شده هم بیشتر خواهد بود. درواقع قابلیت DNR باعث می شود میزان سیگنال دریافتی از وقایع ثبت شده بیشتر باشد و با از بین بدرن نویزها، همواره نسبت سیگنال ها را بیشتر از نویزها نگه می دارد. به طور کلی این نویز به شکل کسر زیر است:

  • Signal / Noise

برای برطرف کردن نویزهای دیگر موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • برای جلوگیری از نویز ناشی از تداخل الکترومغناطیسی یا نوسانات برق، از یک محافط جریان الکترونیکی بهره ببرید تا علاوه بر بالا رفتن عمر تجهیزات، نویزها به حداقل برسد
  • اگر می خواهید کابل کشی را در متراژ زیاد انجام دهید، از کابل برق و تصویر جداگانه استفاده کنید و در نظر داشته باشید قطر کابل و میزان رشته های موجود در آن زیاد باشد تا با نویز و پرش تصاویر رو به رو نشوید.
  • از اتصالات مرغوب استفاده کنید و هر از گاهی آنها را چک کنید تا پوسیده و شکسته نباشند. به این شکل از نویزهای بوجود آمده جلوگیری خواهید کرد.
  • دستگاه و دوربین مداربسته را در جای خنک قرار دهید؛ چرا که در صورت داغ شدن وسایل، تصاویر با مشکل رو به رو خواهند شد.

آشنایی با 3D DNR

در حال حاضر به دلیل آنکه تمام محصولات نظارت تصویری دارای قابلیت DNR هستند، محصولات و برندهای باکیفیت تر اقدام به تعبیه قابلیت 3D DNR کرده تا وجه تمایز آن با دیگر محصولات شود. این ویژگی نوع پیشرفته همان قابلیت DNR است که بسیار موثرتر عمل کرده و در شرایطی که نور بسیار کم است، نویزها از تصویر فیلتر می شود. در واقع علاوه بر عملکرد فریم به فریم سنتی در قابلیت DNR کاهش نویز به صورت نقطه ای هم انجام می شود. درواقع قابلیت 3D DNR کل تصویر را پردازش کرده و هر نقطه از پیکسل را با نقطه کناری اش مقایسه می کند و نویزهای موجود را به کلی برطرف می کند.

ویژگی 3D DNR

به طور کلی 3D DNR باعث می شود ابعاد مختلف تصویر با کیفیت و شفافیت بیشتری به نمایش دربیاید. ویژگی های این قابلیت به شرح زیر است:

  • تولید سیگنال های واضح
  • تشخیص بهتر
  • کمک به عملکرد بهتر دستگاه هنگام ضبط در حالت تشخیص حرکت

محصولات دارای قابلیت 3D DNR

محصولات نگرون و نیکسون به هیچ عنوان از قابلیت 3D DNR بهره نمی برند. دوربین های مداربسته دام و بولت هایلوک با تکنولوژی HD هم از این قابلیت بهره نمی برند و برای آنکه بخواهید محصول هایلوک تهیه کنید با این قابلیت باید فقط دوربین های مداربسته اسپیددام هایلوک را انتخاب کنید اما برای آنکه بخواهید از این ویژگی در دوربین مداربسته دام یا بولت با تکنولوژی HD بهره ببرید، باید یکی از موارد زیر را از برند هایک ویژن انتخاب کنید:

دوربین مداربسته HD با قابلیت 3D DNR

WDR یکی از قابلیت های قدیمی تر دوربین مداربسته است که بعضی از دوربین های مداربسته هایک ویژن از آن بهره می برند. ویژگی 3D DNR یک قابلیت تازه در تجهیزات نظارتی محسوب می شود و آن دسته از دوربین های مداربسته ساخت سال 2018 به بعدکه قابلیت WDR داشته باشند، از این ویژگی 3D DNR هم بهره می برند. این محصولات به شرح زیر است:

*تمام دوربین های مداربسته IP با برند هایک ویژن و هایلوک از قابلیت 3D DNR بهره می برند.