DVR و NVR

1399/03/07 | بازدید 1016

5.0 از 7 رای

DVR و NVR دو نوع متفاوت دستگاه از دو تکنولوژی مختلف در تجهیزات نظارتی به شمار می روند که در این مقاله به بررسی کامل آنها می پردازیم. پیش از هرچیز به معنای لغوی این دو نوع متفاوت دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • DVR که مخفف کلمه Digital Video Recorder است به معنای ظبط کننده تصاویر دیجیتالی است.
  • NVR که مخفف کلمه Network Video Recorder است به معنای ضبط کننده تصاویر تحت شبکه است.

تکنولوژی دستگاه ها

به طور کلی در تجهیزات نظارتی دو نوع تکنولوژی وجود دارد. یکی HD که ماهیت آنالوگ دارد و دیگری IP که به آن تحت شبکه هم گفته می شود. این دستگاهها تفاوتهایی با یکدیگر دارند که در این بند به آنها اشاره می کنیم.

  • سازگاری با دوربین های مداربسته از جنس تکنولوژی خود دستگاه
  • دارای شکل ظاهری متفاوت در خروجی های پشت دستگاه

برندهای دستگاهها و تعداد کانال‌ها

در فروشگاه کمیران از سه برند هایک ویژن، هایلوک و نگرون دستگاه موجود است که برندهای هایک ویژن و هایلوک هر کدام از هر دو تکنولوژی HD و IP دستگاه DVR و NVR موجود است اما برند نگرون فقط دستگاه DVR دارد. تعدادهای کانال دستگاه ها هم مستقیما با وصل شدن آن تعداد دوربین مداربسته ارتباط دارد؛ به طور مثال به یک دستگاه 4 کانال، می توان 4 عدد دوربین مداربسته وصل کرد. این دستگاه ها انواع و سریهای مختلف دارند که هرکدام با وضوح تصویرهای متفاوت از دوربین مداربسته سازگاری دارند که در بند بعدی به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

سازگاری دستگاه هایک ویژن

دستگاههای DVR هایک ویژن که باکیفیت ترین محصولات را درجهان تولید می کند، با دوربینهای مداربسته از هر برند سازگاری دارند فقط باید به پارتنامبر دستگاه توجه کرد تا با وضوح تصویر دوربین مداربسته سازگاری داشته باشد:

  • دستگاه های سری HG هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 2 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری HQ هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 4 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری HU هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 5 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری HT هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 8 مگاپیکسل سازگاری دارند.

دستگاه های NVR هایک ویژن مرغوبترین محصولات تحت شبکه محسوب می‌شوند که با دوربینهای مداربسته از هر برند سازگاری دارند فقط باید به پارتنامبر دستگاه توجه کرد تا با وضوح تصویر دوربین مداربسته سازگاری داشته باشد.

  • دستگاه های سری E هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 3 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری Q هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 6 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری K هایک ویژن با دوربینهای مداربسته تا 8 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری I هایک ویژن با دوربینهای مداربسته پروژه‌ای هوشمند دارای هوش مصنوعی سازگاری دارند.

سازگاری دستگاه هایلوک

دستگاه های DVR هایلوک با دوربینهای مداربسته از هر برند سازگاری دارند فقط باید به پارتنامبر دستگاه توجه کرد تا با وضوح تصویر دوربین مداربسته سازگاری داشته باشد:

  • دستگاه های سری G-F هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 2 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری Q-F هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 3 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری Q-K هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 4 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری U-F هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 6 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری U-K هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 8 مگاپیکسل سازگاری دارند.

دستگاه های NVR هایلوک با دوربینهای مداربسته از هر برند سازگاری دارند فقط باید به پارتنامبر دستگاه توجه کرد تا با وضوح تصویر دستگاه سازگاری داشته باشد.

  • دستگاه های سری B هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 4 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری C هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 8 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری D هایلوک با دوربینهای مداربسته تا 4 مگاپیکسل سازگاری دارند.

سازگاری دستگاه های نگرون

دستگاه های DVR نگرون با دوربینهای مداربسته از هر برند سازگاری دارند فقط باید به پارتنامبر دستگاه توجه کرد تا با وضوح تصویر دوربین مداربسته سازگاری داشته باشد:

  • دستگاه های سری A نگرون با دوربینهای مداربسته تا 4 مگاپیکسل سازگاری دارند.
  • دستگاه های سری B نگرون با دوربینهای مداربسته تا 2 مگاپیکسل سازگاری دارند.

افزودن دوربین مداربسته IP به دستگاه DVR

نکته حائز اهمیت در دستگاه های DVR این است که شما می توانید به تعداد کانالهای آن از هر تکنولوژی دوربین مداربسته وصل کنید، به طور مثال اگر دستگاه DVR شما 8 کانال باشد، می توانید به آن 8 دوربین مداربسته آنالوگ، HD یا IP وصل کنید اما اگر می خواهید به آن DVR هشت عدد دوربین مداربسته HD وصل کنید، می توانید از طریق پورت شبکه موجود در پشت دستگاه، به ازای یک چهارم تعداد کانالهای دستگاه، دوربین مداربسته IP هم وصل کنید. به طور مثال اگر دستگاه DVR شما 16 کانال تصویر داشته باشد، شما می توانید علاوه بر آن 16 عدد دوربین مداربسته اچ دی، 4 عدد هم دوربین مداربسته تحت شبکه به دستگاه وصل کنید. فقط باید یک سوئیچ به پورت شبکه DVR وصل کنید تا کار اتصال انجام شود. در نظر داشته باشید وضوح تصویر دوربینهای مداربسته IP باید متناسب با پارتنامبر دستگاه شما سازگار باشد. دستگاه های هایک ویژن سری HG تا 2 مگاپیکسل IP، سری HQ و HU تا 6 مگاپیکسل IP و سری HT تا 8 مگاپیکسل IP پشتیبانی می کنند. دستگاه های هایلوک سری G-F، Q-F و U-F  تا 2 مگاپیکسل IP و سری Q-K و U-K تا 6 مگاپیکسل IP پشتیبانی می کنند. تمام دستگاه های نگرون هم تا 8 مگاپیکسل IP پشتیبانی می کنند.

قابلیت PoE و PoC

قابلیت PoC یک ویژگی منحصر به فرد در دستگاه های هایک ویژن به شمار می رود که منحصرا در دستگاه های DVR کاربرد دارد. این ویژگی به آن معناست که برای متصل کردن دوربین مداربسته به دستگاه نیازی به کابل برق و آداپتور نیست؛ چرا که خود دستگاه برق مورد نیاز را تامین می کند. در دستگاه های DVR هایک ویژن که در انتهای پارتنامبرشان حرف P وجود دارد، این ویژگی به چشم می خورد. قابلیت PoE همین ویژگی مشابه در دستگاه های NVR است. بعضی از دستگاه های NVR هایک ویژن و هایلوک که در انتهای پارتنامبرشان تعداد P را نشان می دهد، از این قابلیت بهره می برند.

پهنای باند

به دستگاه های NVR نمی توان دوربین مداربسته غیراز تحت شبکه وصل کرد. برای آنکه بدانید کدام محصولات در این تکنولوژی با یکدیگر سازگار هستند؛ باید به پهنای باند ورودی دستگاه دقت کرد. با توجه به یک فرمول ساده، می توان دریافت که باید چه تعداد دوربین مداربسته با چه وضوح تصویری به NVR وصل کرد. به طور مثال اگر پهنای باند ورودی دستگاهی 256 مگابیت بر ثانیه باشد و آن دستگاه هم دارای 32 کانال تصویر باشد، باید عدد 256 را تقسیم بر 32 کنیم تا وضوح تصویر سازگار با NVR به دست بیاید. در این معادله عدد به دست آمده 8 خواهد بود که نشان می دهد این NVR با دوربین های مداربسته 8 مگاپیکسلی هم سازگاری دارد. درواقع درست ترین حالت برای ست کردن محصولات با یکدیگر این است که عدد وضوح تصویر را در تعداد دوربین مداربسته ضرب کنیم و مطمئن باشیم عدد به دست آمده بیشتر از عدد پهنای باند ورودی دستگاه نخواهد بود.