صفحه اصلی مقالات آشنایی با اصطلاحات دستگاه

آشنایی با اصطلاحات دستگاه

1399/11/19 | بازدید 407

5.0 از 6 رای

آشنایی با اصطلاحات دستگاه برای کاربران تجهیزات نظارتی این امکان را فراهم می کند تا بتوانند نسبت به کالایی که خریداری کرده اند اطلاعات کسب کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی در خصوص دستگاه (DVR یا NVR) در تجهیزات نظارتی به شما داده شود. بسیاری از مفاهیم سال گذشته برای شما در قالب یک مقاله جامع شرح داده شد اما می خواهیم در این مقاله این موارد را به روزرسانی کنیم.

آشنایی با اصطلاحات دستگاه در فروشگاه کمیران

در فروشگاه کمیران دستگاه های DVR و NVR از دو برند هایک ویژن و هایلوک به فروش می رسد. این دو برند از جنبه های زیر قابل بحث و بررسی هستند و در این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دستگاه می خواهیم تک تک آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

  • DVR یا NVR
  • کیس کوچک و بزرگ
  • کیس پلاستیکی و فلزی
  • قابلیت اتصال به هارد
  • فرمت فشرده سازی
  • خروجی های مختلف

DVR یا NVR

در این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دستگاه باید بدانید هر دستگاهی پیش از آنکه از هر لحاظی قابل بررسی قرار بگیرند، با نام DVR یا NVR شناخته می شوند. پس مهمترین خصیصه در یک دستگاه در تجهیزات نظارتی این است که ماهیت این دستگاه چه باشد. اگر در سیستم تجهیزات نظارتی خود از تکنولوژی با ماهیت آنلوگ استفاده می کنید، باید از دستگاه DVR استفاده کنید اما اگر قصد استفاده از تجهیزات با تکنولوژی تحت شبکه را دارید حتما باید از دستگاه NVR بهره ببرید.

دستگاه های DVR یک ویژگی و یک برتری نسبت به دستگاه های NVR دارند و آن، این است که شما می توانید افزون بر دوربین مداربسته HD به آن دستگاه دوربین مداربسته IP هم متصل کنید. از این رو در حالت عادی قیمت دستگاه های DVR بالاتر از NVR است.

تفاوت کلی این دو سری متفاوت از این دو دستگاه راه انتقال داده و سوکت پشت دستگاه است. دستگاه های DVR دارای پورت BNC و دستگاه های NVR دارای پورت شبکه هستند. واضح است انتقال اطلاعات در سیستم HD از طریق کابل برق و تصویر انجام می شود اما در تکنولوژی تحت شبکه از طریق کابل شبکه داده انتقال پیدا می کند.

آشنایی با اصطلاحات دستگاه در این بند به شما کمک می کند که اگر می خواهید نظارت را در بستر شبکه انجام دهید از دستگاه NVR استفاده کنید و اگر قصد دارید به روش سنتی تصاویر را ازطریق کابل برق و تصویر ببینید، دستگاه DVR را انتخاب کنید.

کیس کوچک و بزرگ

دستگاه های کیس بزرگ و کوچک یک تقسیم بندی مهم در تجهیزات نظارتی است. معمولا دستگاه های کیس کوچک تعداد کانالهای کمتر و قابلیت اتصال به تعداد هاردهای کمتر را دارد. اندازه دستگاه از این نظر اهمیت دارد که شما قصد دارید این دستگاه را در رک قرار دهید یا نه. اگر قصد دارید دستگاه را در رک قرار دهید، حتما باید ابعاد دستگاه را بدانید تا در داخل رک جا شود.

هایک ویژن و هایلوک هر دو برند دارای دستگاه های کوچک و بزرگ هستند و شما می توانید متناسب با سایز رک خود، سایز دستگاه را انتخاب کنید.

کیس پلاستیکی و فلزی

آشنایی با اصطلاحات دستگاه ممکن است به جنس بدنه دستگاه بر بخورید که آیا از جنس پلاستیکی است یا فلزی. این تفاوت در اجناس صرفا برای مقاومت در برابر رطوبت، گرمای بیش از حد یا ضربه مطرح می شود.  اگر از دستگاه جنس فلزی استفاده کنید قطعا مقاومت بالاتری خواهد داشت اما اگر می خواهید دستگاه را در فضای داخلی با شرایط نرمال و داخل رک استفاده کنید، جنس آن اهمیت خاصی نخواهد داشت.

قابلیت اتصال به هارد

در برند هایک ویژن و هایلوک دستگاه های DVR در بالاترین حد ممکن خود قابلیت اتصال 2 هارد دارند اما در دستگاه های NVR هایک ویژن دستگاه های 4 هارد، 8 هارد و 16 هارد هم موجود هستند. هرچه دستگاه ها قابلیت اتصال به تعداد هارد بیشتری داشته باشد، ابعاد بزرگتری هم دارد. در آشنایی با اصطلاحات دستگاه مقوله پشتیبانی از وضوح تصویر و همچنین مقوله تعداد کانال هم وجود دارد که سال گذشته به طور کامل در خصوص آن سخن گفتیم.

فرمت فشرده سازی

از سال گذشته تا به حال یک فرمت جدید به عنوان بالاترین میزان فشرده سازی مطرح شده است و در جدیدترین دستگاه های هایک ویژن و هایلوک از آن استفاده می شود. این فرمت +H.265 Pro نام دارد و نیاز کاربر برای استفاده از هارد با ظرفیت بالا یا تعداد هارد بیشتر را مرتفع می کند.

خروجی های مختلف

هر دستگاهی برای آنکه به یک نمایشگر متصل شود دارای خروجی های متفاوتی است. به روز ترین خروجی در دستگاه ها، خروجی 4K است که به نمایشگرهای 4K وصل می شوند و تصاویر را در بالاترین وضوح ممکن به کاربر ارائه می دهد. این خروجی برای دوربینهای مداربسته 8 مگپیکسلی کاربرد دارد. خروجی HDMI در حال حاضر متداولترین خروجی ممکن به شمار می رود و در تمامی دستگاه های هایلوک و هایک ویژن وجود دارد.