صفحه اصلی مقالات تفاوت ضبط صدای IP و HD

تفاوت ضبط صدای IP و HD

1400/06/11 | بازدید 360

5.0 از 9 رای

تفاوت ضبط صدای IP و HD در قالب یک مقاله مهم در وبسایت فروشگاه کمیران به بررسی تفاوتهای این دو سری گوناگون با یکدیگر می پردازد. پیشترها در قالب یک مقاله تفاوت سری IS و IU هایک ویژن بررسی شده بود اما این مقاله با آن تفاوت دارد.

همانطور که می دانید تجهیزات نظارتی در دو تکنولوژی متفاوت آنالوگ و تحت شبکه با ماهیتهای متفاوت عرضه می شود که هر کدام دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. حال در این مقاله با عنوان تفاوت ضبط صدای IP و HD می خواهیم به طور خاص روی فرایند ضبط صدای این دو تکنولوژی تمرکز کنیم.

پیشترها که موضوع دوربین مداربسته مطرح شد، صرفا موضوع ضبط تصاویر و تفاوت رزولوشن تصاویر مورد بررسی قرار می گرفت اما اخیرا با تحولی که در این سیستمها صورت گرفته است، موضوع صدا و ضبط آن هم مورد توجه است به طوری که بسیاری از شرکتهای عرضه کننده دوربین مداربسته به این فرایند روی آورده و این قابلیت را در محصولات خود گنجانده اند.

حال همین قابلیت در دو تکنولوژی HD و IP با یکدیگر تفاوتهایی دارد که می خواهیم در این مقاله به بررسی این تفاوتها بپردازیم.

تفاوت تکنولوژی HD و IP

پیش از آنکه در این مقاله تفاوت ضبط صدای IP و HD را بررسی کنیم، می خواهیم اصلا تفاوت دو تکنولوژی HD و IP به طور کلی بررسی شود.

مهمترین تفاوت این دو تکنولوژی در نحوه انتقال داده از طریق کابل مخصوص به خودش است که در تکنولوژی HD از طریق کابل ترکیبی و در تکنولوژی IP از طریق کابل شبکه انجام می گیرد. اتصالات HD سوکت BNC است و اتصالات IP نیز سوکت شبکه است.

از این تفاوتها که بگذریم، می رسیم به نحوه دریافت تصاویر در تکنولوژی HD و IP که در تکنولوژی HD معمولا تصاویر دریافتی در پلی بک با آنچه که در تصاویر زنده مشاهده می کنید متفاوت است و کمی افت پیدا می کند. مثلا معمولا تصاویر زنده 4 مگاپیکسل در بازبینی به 2 تنزل پیدا می کند اما در تکنولوژی IP به این شکل نیست و مستقیما هرچه را که می بینید، در بازبینی هم دریافت می کنید.

تفاوت ضبط صدا در تکنولوژی IP و HD

از این مورد آخر می توان تعمیم گرفت به اینکه در تکنولوژی IP خیلی از موارد مستقیما و بدون تنظیم خاصی انجام می گیرد به طوری که فرایند ضبط صدا هم هیچ تنظیماتی ندارد و مستقیما اگر دوربین مداربسته با میکروفون داخلی را به دستگاه NVR وصل کنید، مستقیما صدا و تصاویر همزمان روی هارد ذخیره می شود اما در تکنولوژی HD اوضاع کمی متفاوت است.

باید حتما دستگاهی که خریداری می کنید، از قابلیت دریافت صدا برخوردار باشد و الا دوربین مداربسته صدادار شما به کار نمی آید.

میکروفون داخلی یا برد صدا

پیش از اینکه دوربین مداربسته با میکروفون داخلی وارد بازار شود، برای دریافت صدای محیط، باید از برد صدا استفاده می کردید. این برد صدا در دو تکنولوژی HD و IP با یکدیگر تفاوت داشت. در تکنولوژی HD باید برای اتصال برد صدا به دستگاه DVR نگاه کنید که از چند کانال صدا بهره می برد. به این طریق به همان تعداد برد صدا به دستگاه وصل کنید تا بتواند صدای محیط را در جای جای مختلف دریافت کند.

در گذشته برای ضبط صدای محیط در تکنولوژی تحت شبکه باید از دوربینهای مداربسته با قابلیت اتصال برد صدا استفاده می کردید، چرا که اصلا میکروفون داخلی در هیچ دوربین مداربسته ای وجود نداشت. به این طریق همزمان با تصویر آن دوربین مداربسته، صدای آن محیط هم دریافت می شد.

*در نظر داشته باشید برد صدا و میکروفون داخلی توان ضبط صدای محیط تا 30 مترمربع را دارد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله با عنوان تفاوت ضبط صدای IP و HD استفاده کافی را برده باشید.