صفحه اصلی اخبار آموزش راه اندازي و نصب دوربین مدار بسته

پربازدیدترین ها

آموزش راه اندازي و نصب دوربین مدار بسته

1394/08/09 | بازدید 15489

5.0 از 1 رای

آموزش راه اندازي و نصب دوربین مدار بسته
در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات کلی مهمی در اختیار افرادی که تمایل به داشتن سیستم های نظارتی بصری به وسیله نصب دوربین مدار بسته دارند، قرار دهیم.
در اولين و مهمترین گام برای برقراری سيستم نظارتی كارآمد با نصب دوربین مداربسته، باید بطور بسیار تخصصی و هوشمندانه بازدید از محل صورت پذیرد. كارشناس بازديد كننده باید جایگاه های نصب دوربین مدار بسته را با دقت انتخاب کند به طوری که با حداقل تعداد دوربین مدار بسته و کمترین هزینه و حداکثر میدان دید در محل طرح، به بیشترین کارایی سیستم دست یابد.
نوع تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته، بستگی به نوع كاركرد و عمليات نظارتي دارد كه قرار است انجام شود. در واقع هر نوع کار حفاظتی، نیاز به دوربين مدار بسته مخصوص به خود را دارد و هر نوع دوربين مدار بسته، سیستم و تجهیزات مخصوصی نیاز دارد. بنابراین روش نصب دوربین مدار بسته هم در انواع مختلف آن، متفاوت است. معمولا برای عمليات نظارتي از دوربین مداربسته آنالوگ و یا دوربین مداربسته تحت شبكه (IP) استفاده می شود.
 
الف) دوربين مداربسته آنالوگ
از مزایای این نوع دوربین مداربسته می توان به قیمت ارزان و آسان بودن نصب دوربین مدار بسته اشاره کرد. حال برای تفهیم بهتر نصب دوربین مدار بسته فرض می کنیم که كارشناس بازديد كننده پس از بررسی محل طرح، پیشنهاد استفاده از 8 دوربین مداربسته آنالوگ را داده باشد. هر کدام از دوربین مداربسته نیاز به حداقل 2 عدد کابل دارند.
كابل برق: برق مورد نیاز برای دوربین مداربسته معمولا از یک آداپتور فراهم شده و به وسیله یک کابل برق به محل نصب دوربین مدار بسته رسانده می شود.
کابلrg-58 : این کابل مشابه کابل های کواکس یا کواکسیال (Coaxial cable or coax) است که در آنتن های تلویزیون خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل کواکس اطلاعات را از محل نصب هر دوربين مدار بسته به دستگاه ضبط کننده تصاویر دیجیتال یا  dvr(digital video recording) منتقل می کند. ذکر این نکته ضروری است که انتهای کابل کواکس برای اتصال با dvr باید به سوکت bnc (Bayonet Neill–Concelman) مجهز شود .
 
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که دستگاه ضبط کننده تصاویر دیجیتال یا  dvr چیست. dvr به زبان ساده دستگاهی است که اطلاعات تصویری تمامی دوربین های یک مجموعه را از طریق کابل کواکس و بصورت آنالوگ دریافت کرده و توسط نرم افزارهای خاصی این تصاویر را به صورت دیجیتال تبدیل می کند. این عملکرد باعث مدیریت بهتر داده ها و نمایش تصاویر با کیفیت ها و فرمت های دلخواه در مانیتور کنترل می شود.
علاوه بر محل نصب دوربین مداربسته، محل نصب dvr مرکزی هم از نظر امنیتی بسیار مهم است. همچنین مکان یابی نصب dvr باید به گونه ای صورت گیرد که از همه دوربین مداربسته در یک فاصله یکسانی قرار داشته باشد تا کابل کواکس کمتری برای انتقال داده ها مصرف شود.
باید از هرکدام از دوربین مداربسته یک کابل مستقل کواکس تا dvr مرکزی کشیده شود. در مثالی که برای نصب دوربین مدار بسته زدیم، از 8 عدد دوربین مداربسته استفاده شده بود. بنابراین باید دستگاه dvr ما حداقل 8 کانال برای پذیرش کابل های کواکس داشته باشد .پس از برقراری اتصال تمام دوربین مداربسته با dvr مرکزی، عمل نصب دوربین مداربسته به اتمام رسیده است. با روشن کردن سیستم، می توان تصاویر را در مانیتور مشاهده کرد.

ب) دوربین مداربسته تحت شبكه (IP)
در دوربین مداربسته تحت شبکه از کابل های شبکه LAN (local area networks) به جای کابل کواکس و از کامپیوتر به جای دستگاهdvr  مركزي استفاده می شود. به عبارت دیگر اطلاعات این دوربين مداربسته توسط كابل هاي شبكه به كامپيوتر منتقل می شود. امروزه پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است. به عنوان مثال برق مورد نیاز دوربین مدار بسته را می توان به وسیله کابل شبکه و با استفاده از تکنولوژی PoE (Power over Ethernet) به دوربین مداربسته رساند. یا در مثالی دیگر، در دوربین مداربسته های جدیدتر به جای استفاده از کابل شبکه، از تکنولوژی اتصال بدون سیم WiFi برای انتقال داده ها استفاده می شود. لازم به ذکر است که این تکنولوژی بخصوص برای مکان هایی که امکان کابل کشی در آنها وجود ندارد مناسب است. همچنین برای افزایش میزان تحرک و انعطاف پذیری سیستم و افزایش زیبایی و هارمونی محیط می توان از اتصال بدون سیم استفاده کرد. مثلا برای نصب دوربین مداربسته در سالن کنفرانس یا محوطه نمایشگاه بهتر است از این تکنولوژی استفاده شود. باید توجه داشت که اگرچه نصب دوربین مداربسته با سیستم بدون سیم بسیار راحت و سریع است، به همان اندازه امکان هک شدن سیستم و دزدی اطلاعات هم افزایش می یابد. البته در این زمینه هم راهکارهایی برای افزایش امنیت سیستم WiFi وجود دارد که باعث افزایش کمی در زمان نصب دوربین مدار بسته و در عین حال کاهش نفوذ اطلاعاتی به سیستم می شود.